Categories: Kredīti, Ziņas Latvijā

Sarucis ātro kredītu izkrāpšanas, izmantojot svešus datus, apjoms

Aizdevums

Gints Āboltiņš, LAFPA (Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija) vadītājs, nācis klajā ar informāciju, ka pēdējā laikā krāpniecisku gadījumu skaits, kad ar svešiem personas datiem tiek paņemti nebanku (ātrie) kredīti, ir sarucis. “Skatoties uz nebanku kreditēšanas sektoru, ir redzams, ka šāda veida krāpniecība vairs nav aktuāla, un tie ir tikai daži reti gadījumi, skatoties attiecību ar kopējo darījumu un klientu skaitu. Sektorā strādājošie uzņēmumi ir izdarījuši liela apjoma ieguldījumus, lai krāpšanas gadījumu risks tiktu iespējami samazināts. Ja dažus gadus iepriekš krāpniecības darījumu mēģinājumu skaits lielāko aizdevēju datu bāzēs bija ap simts gadījumiem mēnesī, tad tagad, kad ir ieviesta statistiskā analīze un manuālās pārbaudes, krāpniecības mēģinājumu kopskaits mēneša laikā ir pamatīgi krities, proti, tie ir līdz vidēji astoņiem mēģinājumiem,” šādu informāciju paudis Āboltiņš.

Kā identificēt krāpnieciskos darījumus?

LAFPA direktors arī dalījies ar pazīmēm, pēc kurām iespējams noteikt, vai aizņemšanās procedūra ir labprātīga, vai tas ir krāpšanas gadījums. Lai arī pazīmju ir daudz un tās ir dažādas, piemēriem tiek minētas:

  • ātrums, kādā notiek personas koda ievade;
  • vai, ievadot personas kodu, netiek pieļautas kļūdas;
  • kāda operatora klients ir potenciālais aizdevēja klients;
  • vai tiek izmantots pastāvīgais pieslēgums vai priekšapmaksas karte.

Lai atklātu krāpniecisku darījumu mēģinājumus, nebanku aizdevēji izmanto tiek pieejamo iespaidīgo statistiku, kurā uzkrāti dati par krāpniecības mēģinājumos tipiski izmantotajām e-pasta adresēm, kas tiek pārbaudītas, vai tādas patiesi pastāv, notiek arī IP adrešu analīze, lai noteiktu, no kādas IP adreses potenciālais klients izdara aizdevuma pieteikumu, kā arī pat aplūkota ierīce, no kuras tiek iesniegts aizdevuma pieteikums.

Rūpes par personas datu drošību spēlē milzu lomu

Āboltiņš atzīst, ka plašā pazīmju grupa ļoti labi palīdz noteikt potenciālos krāpniecības gadījumus, kuriem vajadzīga papildpārbaude, lai pārtrauktu potenciālu krāpniecisku rīcību un atvieglotu turpmāko darbu, nebanku kreditēšanas uzņēmumi plāno ieviest klienta vai potenciālā kredīta pieprasītāja balss identifikācijas iespēju, kas palīdzēs vēl pamatīgāk samazināt krāpniecisko darījumu iespējas izdoties. Taču ir ārkārtīgi svarīgi arī pašiem rūpēties par saviem personas datiem, lai tie nenonāktu krāpnieku rokās.